Hyresgästinfo - Bostäder

För dig som hyr lägenhet av oss har vi sammanställt en lista över frågeställningar som kan uppkomma och vi hoppas att detta skall klargöra det mesta. Givetvis är du välkommen att kontakta oss om du inte hittar svaret på din fråga här.   

El-abonnemang

Både när du flyttar in och när du flyttar från din lägenhet skall du kontakta Göteborgs Energi för att anmäla ditt el-abonnemang. Enklast sker detta på goteborgenergi.se där du både kan göra nyanmälan och flyttanmälan. Tänk på att uppsägningstiden är 30 dagar varför du måste vara ute i god tid. Du kan själv välja vilken elleverantör du vill utnyttja men Göteborgs Energi administrerar elnätet som du måste vara ansluten till.

Hemförsäkring

Om olyckan skulle vara framme är en Hemförsäkring bra att ha. Vår fastighetsförsäkring täcker inte skador som kan uppstå på din egendom i lägenheten eller det du förvarar i allmänna förrådsutrymmen. Vilket bolag du anlitar är helt upp till dig.

Tapetsering/Målning

Vi vill inte att du målar själv i din lägenhet. Om du vill ha renoverat gör vi en besiktning och bedömer behovet. Kontakta oss för att bestämma tid.

Autogiro

För dig som är intresserad erbjuder Vättersnäs er som hyresgäster att betala hyran med autogiro. Autogiro gör att ni slipper bekymmer när fakturan kommer, allt är helt automatiskt.

  • Med autogiro behöver du bara se till att det finns pengar på ditt bankkonto före förfallodagen.
  • Vi skickar din faktura som vanligt och på förfallodagen dras beloppet direkt från ditt konto.
  • Att fakturan är betald bekräftas i bankens vanliga kontoutdrag.

Så här gör du:

Kontakta oss via camilla@vattersnas.se eller 031-7781270 och be om en blankett för autogiro.

När du har fått blanketten fyller du i den och skickar tillbaka till:

Vättersnäs Förvaltnings AB
Box 2517
403 17 Göteborg

Notera på blanketten från vilket datum du vill att första dragningen skall ske, vi kommer då att skicka nya fakturor till dig för information om när vi kommer att dra pengarna från ditt konto.

Har ni frågor är ni välkomna att kontakta Camilla på camilla@vattersnas.se för vidare information.

Hyra

Hyresavier skickas ut för tre månader i taget. Betalning sker månadsvis i förskott till det bankgiro som är angivet på avin.

Varje år sker en hyresförhandling med Hyresgästföreningen som slutligt bestämmer hyrans storlek för det kommande året. Vid standardhöjningar i lägenheten kan också hyran komma att justeras. Det är viktigt att du sköter hyresbetalningen. Redan efter en veckas dröjsmål riskerar du att förlora din hyresrätt.

Uthyrning i andra hand

Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand måste vi som hyresvärd godkänna detta. Vi vill att du skriftligt meddelar oss varför och till vem du vill hyra ut. Om vi bedömer skälen som tveksamma måste du begära prövning i Hyresnämnden.

Vi godkänner inte uthyrning i andra hand på längre tid än ett år. Kom också ihåg att det är du som hela tiden ansvarar för lägenheten och hyrans betalning.

Avflyttning

Om du vill säga upp din lägenhet skall detta göras tre månader i förväg. Ett hyresavtal upphör alltid vid ett månadsskifte. Uppsägning skall ske skriftligt och du får en bekräftelse av oss. Under uppsägningstiden är du skyldig att hålla lägenheten tillgänglig för visning av nya hyresgäster efter överenskommelse med oss. När dagen för flytt är inne vill vi göra en avflyttningsbesiktning tillsammans med dig.